Tuesday, February 16, 2010

Helgen min

Jeg samler på gleder. De er som perler som jeg tar vare på og koser meg med. Denne helgen har inneholdt nok glede til et helt perlekjede! Fredag var jeg så heldig at Daniel, Sofie og Benjamin skulle sove hos meg! Først kom de store inn, og pratet i vei, og så sto det en liten Benjamin på trappa og ropte "Hei!" Nydelig! Vi koste oss med pannekaker og så barne TV og jeg hadde ikke lyst til at de skulle legge seg for tidlig. Det er jo så kjekt å ha de her!
Lørdag morgen våknet Benjamin tidlig, og fikk ligge i mormor sin seng. Vi leste boka og vi sang om pusekatten, men så var det på tide å stå opp. Når de store våknet, så er det litt "regel" her at de får ligge i senga og se video. Benjamin krøp oppi til de, og jeg minnet de om at det var 13. februar. Det er fantastisk flott å se hvordan Daniel og Sofie klemmer Benjamin og forteller at "i dag er du to år". Benjamin gikk med to fingre - en pekefinger fra hver hånd - i været og sa to år!
Da jeg dekket frokostbordet, fant Daniel fram ting fra skapet, og vi arbeidet sammen nesten som vi alltid skulle gjort det! Uten ord. Da sofie satt seg fortalte han til henne - "Sofie, eg hjalp mormor med å dekke på. Mormor har jo ingen stor mann til å hjelpe seg, for bestefar er jo død, så eg tenkte eg ville hjelpe." Klump i halsen til mormor - og klump i halsen mens jeg skriver. Det er bare så nydelig.
Så var det å stelle håret til Sofie, og hun fortalte at de hadde sett film fra når mor var liten. "Mormor - då syntes eg bestefar lignet på Espen!" Med tanke på at Einar var 1,75, livmålet snakker vi ikke om, krøller i håret og knallblå øyne, så er det kanskje ikke stor likhet med Espen vi tenker på, men jeg skjønner hva hun mente, og syntes det var så koselig sagt!
Senere kom Tone med Andreas og Sara og vi dro på tur! Fantastisk! Hadde med boller og kakao og nok snop og kjeks og bare koste oss. Sofie frøs på bena, og etter en stund sa Tone at nei, jeg må se på de bena dine, Sofie! Ned på liggeunderlag, av med sko, og til å varme de små føttene i hendene sine. Da var hun så lik Einar at jeg ble varm i hjertet av å se på de! Jeg blir alltid så glad når jeg ser de gode evnene og sidene til Einar har gått videre til barna våre!
Solen varmet og de klatret i trær og vi lekte i snøen til det var på tide å vende nesa hjemover. Så tok Tone med seg hele ungeflokken til Klepp for nå skulle de være der. Jeg kunne legge meg på sofaen, lese avisen, og slappe av før jeg skulle i selskap til Synnøve,varm og rød i kinnene etter en lang og flott lørdag!

5 comments:

Anonymous said...

Det ble en rørt tanti også skal jeg si deg.
Så flott familie vi er!

Siri (mor te Espen) said...

Heldig du som har barnebarn, jeg har bare en liten andel i en dverg hamster i Slovakia :-)

Karimor said...

Siri: Du kan tro jeg er glad og takknemlig for barnebarna mine! Og som med barna våre - gledene bare varer og varer!
Men, siden jeg er så heldig så kan du få lov å låne min andel av en dverg hamster i Slovakia! Jeg vil heller være grandtante der!

Trude said...

DEilig, deilig.
Sitter med klump i halsen, men og med latter.
Jeg er stolt!
Stolt av mor mi og ungene mine, og tante Tone og hele pakken!

Tone said...

kjekt å lese mor, far e alltid med oss der med e:) Glad i deg og alle i familien vår.