Wednesday, February 24, 2010

Fatal feil

Her i går sto jeg i fred og ro på kjøkkenet og bakte en kake. Da smalt det skikkelig i vinduet i stua. Jeg ruslet inn for å sjekke hva det var, og oppdaget selvfølgelig mye fjær. Det var altså en fugl som hadde gjort en fatal feil og fløyet rett inn i vinduet mitt. Fjæra føyk og den lille - eller egentlig litt store - fuglen lå fullstendig død og livløs på terrassen. Skikkelig kjedelig! Første tanke var selvfølgelig at den kunne vel bare ligge, den kunne jo ikke fyse ihjel. Forferdelig dum tanke! Det går en ganske velvoksen katt her og den setter vel pris på en god fuglestek tenker jeg. Min terrasse er ikke noen restaurant for sultne katter! Etter en rask overveielse fant jeg ut at fuglen måtte fjernes og det var jeg som måtte gjøre det! Ikke greit. Skiftet til joggeklær og tok på vanter. Så fant jeg frem en søppelpose beregnet på organisk avfall og fjernet fuglen sånn som man fjerner etterlatenskapende etter hunden sin. Det var slett ingen god følelse å løfte opp den lille fjærballen! Knyttet godt igjen og så ble den begravet i den brune søppeldunken. Nå angrer jeg bare på at jeg ikke tok bilde - det kunne jo vært greit å vite hva slags fugl det var. Samtidig - ta bilde av døde fugler er absolutt ikke min greie!
Når jeg tenker på at vinduene mine ikke er så verst rene, så har jeg bestemt meg for å være ytterst forsiktig med å trekke fra de lyse gardinene! Jeg vil at småfuglene skal kose seg med maten som jeg legger ut til de, og ikke at de skal avgå ved døden på grunn av mine vinduer!

No comments: