Tuesday, April 20, 2010

Hagen

I går var Karstein her og klippet ikke lite av trærne mine. I dag var hagen full av svære og mindre svære greiner, og det er min jobb å få fjernet de. Da måtte dette bli en dag viet til hagen. Det begynner med at jeg finner på alt mulig for å utsette det i det lengste. Det er alltid et gulv som kan vaskes, og i dag ble det nødvendig å bestille hårklipp. Til overmål fant jeg ut at Sandnes tok i mot hageavfall og måtte bruke tid ved data'en for å finne ut av det. Så var det bare å sette i gang. Jeg har liten bil og ikke tilhenger, så det gjalt om å få alt inn i bilen. Da må alle greiner klippes i små biter. Gjett om jeg har klippet greiner i dag! Jeg har klippet bambus også, og bestemte meg for å fjerne en del av bambusen. Særlig! Jeg er bare ikke sterk nok til å få spaden ned i bambusen. Dårlig spade har jeg også, men jeg kan låne av naboen - vi har det greit sånn. Fant frem presenning - en diger - som jeg fikk lagt ganske mye avfall oppå. Så var det å fylle et par esker. Da hadde jeg tatt omtrent halvparten. Med mye strev og med en negl som brakk klarte jeg å buksere presenning med innhold inn i bilen. Eskene ble presset inn. Da hadde jeg lagt ned og skrudd på alt jeg kom på av seter. På mottaket ble jeg møtt av to kjempehyggelige og hjelpsomme menn. Har du alt i plastsekker?.sa de. Plastsekker, ja, det hadde jo vært lurt! "Hu har en svær presenning her!" - ropte den ene til den andre. Ingen problem - de løftet og tømte og var bare hjelpsomme og greie. Jeg kjørte hjem og løp ned i kjelleren for å finne søppelsekker, men der var det tomt. Så var det samme leksa igjen, men nå var det noe lettere, for jeg hadde klippet alt som kunne klippes ganske godt og smått. Full bil en gang til. Alt ble levert og jeg kjørte for å handle søppelsekker og hente en pakke som er kommet til Tonje. Nå er den i hus, og den ser litt spennende ut! Jeg har altså jobbet som en helt i hele dag, men sant å si er det umulig å se! Det er ikke et bed som er lukt og det er mye som må gjøres ennå, men jeg har faktisk klart å fikse hageavfallet mitt helt "avleina". Nå er jeg i gang!

3 comments:

Siri said...

Du er flink, men det er lov å be om hjelp:-) Vi har tilhenger og Espen duger til noe mer enn fotball!

Karimor said...

Siri - der ble jeg stum! Jeg har brukt en hel dag til å tenke ut hvordan jeg skal svare, men jeg klarer ikke å finne ord som kan forklare hvor glad og takknemlig jeg ble! Du er utrolig raus, og jeg tror faktisk at jeg skal kunne våge å spørre om hjelp neste gang det blir sånne hauger! Tusen takk for tilbudet!

Siri said...

Det er bare å spøre, vi hjelper når vi kan! Det er bare kjekt å kunne være til hjelp. Du vet den gamle strofa: den beste glea ein kan ha, er å gjera andre gla!