Saturday, April 17, 2010

Bildekk og bikkjemøkk

I går var det tid for å skifte til sommerdekk. Jeg har innsett min begrensning og bestiller tid hos Møller Bil til dette. Da blir dekkene skiftet og lufttrykket sjekket og jeg kan betale og gå. Jeg hadde time kl 07.30 og kunne bare vente mens de jobbet. Avis og kaffe og flere andre som ventet. Etterhvert kom det en dame - også med hvitt hår - og hun bemerket at det var mange som var tidlig oppe! Jeg svarte som sant var at noen av oss faktisk hadde satt brøddeig før vi kom, og sa at hun hadde hengt opp tøy. Så var praten i gang! En ung gutt hørte på oss morgenfriske og sa tydelig fra at han ville nå helst sove på denne ukristelige tiden! Jeg tenkte med meg selv at han sikkert kunne underholde kameratene sine med å fortelle om alt det løgne disse to damene kunne finne på å skravle om. Tiden fløy og bilen var ferdig på et blunk. Så var det hjem til husvask og bilvask - med støvsuging - og så var det herlige ferske brød til lunsj!
Om kvelden var jeg på "Hvilepuls". Det er Ganddalen menighet som arrangerer noen fredager hvor vi får lest Matteus evangeliet. Rett fram og uten kommentar. Bare sitte ned og høre. Etterpå er det en kaffekopp og tid til litt drøs og hygge. Jeg gikk hjem i ti-tiden. Glad og fornøyd og med god fart. Plutselig fant jeg meg selv liggende på knærne på fortauet! En hånd i en grein og den andre på bakken. Det hadde vært stilig nå å si at jeg ble slått ned av en tanke, en høyere makt eller noe, men jeg hadde altså glidd i hundemøkk! Vondt var det også!! Jeg er litt feil skrudd sammen slik at når det blir veldig vondt så vil jeg besvime. Så også i går, selvsagt! Da er det til å holde stillingen til det går over, og så reise seg langsomt opp. Så var det å halte hjem og studere skadene. Skitten og hull i den ganske nye buksen og BLOD på begge knærne! Skrekkelig synd på meg! Buksen kan ikke brukes mer og ene kneet er faktisk vondt ennå. Kneet har ikke vært særlig pent de siste tjue årene, og nå er det hakket verre! Nå ja, det er det indre som teller, sa Einar alltid. Jeg må si at jeg irriterer meg grenseløst over hundeeiere som ikke kan plukke opp etter hunden sin. De aller fleste er så utrolig flinke, passer på å kalle inn hunden hvis jeg kommer springende og har alltid med pose for å plukke opp og holde vei og sti rene. Men så er det noen, jeg tror det er få, som tenker at "det er ikke så farlig - jeg bor jo ikke her". Det er de - de som faktisk er skyld i at jeg har skrubbsår på to knær!

1 comment:

Anonymous said...

D' va jo någe drid...;)