Wednesday, April 27, 2011

Påsken min

Denne påsken begynte egentlig litt da jeg var hos Tonje i Martin! Da var det litt ferie og mye kos, og lørdagen startet jeg klokken 04.30 om morgenen for å reise hjem til Ganddal. På Sola sto Tone og hentet meg og etter et nødvendig innkjøp av poteter og egg var jeg hjemme i egen stue. Da jeg hadde vært hjemme en halv times tid,var det å sette seg i bilen for å hente Eivind og Olia som kom fra Bergen, og så var det bare til å fortsette med kos og glede! Som vanlig når det er påske, så må vi ut på tur! Denne påsken var jo bare helt fantastisk da vi kunne våkne til sol og strålende vær hver enenste dag! Vi gikk en liten tur, uten niste, på Sele. Av den turen lærte vi at vi går bare aldri på tur uten niste! Litt mat og kaffe og snop og frukt og "Rett i koppen" og you name it er helt nødvendig! Onsdag tenkte vi å gå til Bynuten, men da vi kom litt sent avgårde i tillegg til at vi nok valgte en litt lang kjøretur for å komme til parkeringsplassen, ble det til at vi gikk et godt stykke mot Bynuten, men tok til vett og snudde slik av det ikke ble sene kvelden før vi var hjemme! Vi nøt det flotte været, herlig natur og mange gode "frukt og sjokoladepauser".
I år kunne vi legge den tradisjonelle pølseturen til Hellestø. Tonje og Espen er jo i Martin, men ellers var vi alle mann alle! Været var så herlig at det var bare en glede å være ved stranda! Der kunne vi tenne bål og der kunne vi steke pølser på pinner som vi hadde tatt med hjemmefra! Små og store lekte og koste seg, og Sofie som egentlig hadde nok sår på bena, klarte jamen å skjære seg litt i tåa! Vi hadde med plaster og såret ble stelt etter alle kunstens regler. Det varte forresten ikke lenge før plasteret gikk av -det var ikkje vondt lenger!



I alle år har det vært sånn at når det er påske, så må et utvalg av ungene mine bade! Et lite håndkle er altså alltid med i sekken! Dette året var selvsagt ikke noe unntak, og når været var så herlig så skulle det vel være lett å dukke seg? Nå ja, været var herlig, men vannet var virkelig iskaldt! Tone gikk uti med så besemte skritt at vi skjønte jo at hun definitivt ikke ville gi seg! Eivind etter, og de var begge under vann! Da de kom opp skjønte jeg at jeg måtte faktisk uti jeg også, det så virkelig så kjekt ut! Jeg tuslet uti og tenkte ingen skulle se meg, men der kom forsyne meg Tone en gang til! Hun ville holde meg med selskap! Vi telte til tre, og under med oss! Iskaldt!!! Men, den gode følelsen du får når du går i land, den kan ikke betales med penger!



Søndag hadde vi ikke så store plane, men så ringte Tone og så skulle vi til Ølberg. Lars og Torben hadde andre planer den dagen, men vi andre tok med pølser og grill og la i vei! Det blåste så kaldt på Ølberg at vi satte oss i bilene og dro til "Påskeplassen" i stedet! Der, på Bråsten, var det herlig og varmt og siden vi var noe sent ute, så gikk vi bare noen skritt fra bilen. Vi stekte pølser og Tone fortalte "sannheten" om seg selv: Hun er nemlig "Tonerose" som sov i hundre år før prinsen kom! Gjett om det var noen små som hadde mange spørsmål og kommentarer! Ingen trodde på det, forsåvidt, men det sier vi ikke til Tone!





Siden vi hadde gått flere noe lengre turer, så valgte vi Dalsnuten som en passende tur lørdag. Tror jeg. Jeg går visst litt i surr med dagene, men det er helt greit, for når det er ferie og sol og glede, så er det lett å glemme hvilken dag det er! På turen opp til Dalsnuten fikk Olia øye på en lite firfisle og kastet seg med dødsforakt etter den! Det er jamen første gang jeg ser noen som fanger en firfisle oppi capsen sin! Jeg tok bilde, men det er umulig å se dyret i lua! Vi fikk se på den før hun forsiktig slapp den ut i skogen igjen. Vi er nemlig snill mot dyrene!
På vei opp fant Eivind ut at han kunne bade i det lille tjernet som ligger der, og nå nå kunne han virkelig nyte å ligge i vannet! Det er der trikset ligger: Du bader først i iskaldt hav på Hellestø og Sele, og etter det blir alt annet bare barnemat!



Nå kan vi kose oss med mange gode minner fra en herlig påske, og så kan vi se på bilde av Eivind som nyter et bad og så kan vi glede oss til masse bading i sommer!

3 comments:

Esalen said...

Dalsnuten var lørdag, og turen til Påskeplassen var søndag. På mandagen gikk Olia og jeg i Melshei, skjærtorsdag over Stokkalandsfjellet. Så sånn var det. Takk for en fin påske!

Tone said...

En super påske:) klem fra to(r)nerose;)

Tone said...

En super påske:) klem fra to(r)nerose;)