Thursday, May 05, 2011

Rydding?

Det er vel etterhvert vel kjent at Eivind og Olia har levert fra seg et passelig flyttelass i huset her, og om ikke lenge kommer det litt - eller mye - til. Alt deres står vel plassert og helt ute av veien for meg, men så var det en lur datter jeg har som fant ut at jeg kunne jo så smått begynne å pakke ned alt i bokhyllene i peisestua nå. Hun hadde oppbevaringsplass for meg, så det var bare å sette i gang. I dag satte jeg i gang. Alternativet var å gå ut i hagen, så da ble det et lett valg! Men, når jeg begynner å ta ned med tanke på å kaste, så får jeg problemer. Oskar Braaten, kan jeg virkelig kaste de bøkene? Alle gamle videofilmer - nei de må stå. Gamle kart - må stå. Jan Kjærstad, ikke lest -må stå. Alt med tanke på at Eivind stakkar må ta avgjørelser her. Men mye kom ut av hyllene, og noe ligger i søpla og noe ligger pent i en eske. Tanken var å forlate hyllene tomme så de kunne sette bøkene sine på plass selv, men nei da, jeg kan jo ikke dy meg! Jeg begynte forsiktig å åpne en eske, og der var det bøker! En eske til - bøker! Jeg må si at jeg fikk litt av den følelsen jeg hadde da jeg som liten jente var med foreldrene mine til Nord Norge. Far var med på en stor øvelse, og familien var med som et lite vedheng. Et av de stedene vi bodde, var på en nedlagt skole ved Skibotn. Der var det et skolebibliotek hvor jeg kunne gå så mye jeg ville! Den følelsen av å være omgitt av så mye bøker tror jeg nesten må være som å kjenne en smak av himmelen! Sånn hadde jeg det i dag også - jeg løftet ut bøker og satt de i hyller, og nøt lukten av bøkene samtidig som jeg nøt tanken på at nå står de her hos meg og jeg kan faktisk lese noen av de! Nå vet jeg at Eivind har stålkontroll på bøkene sine, og de skal stå i et skikkelig system, så jeg kjenner jo litt hjertebank med tanke på at jeg har satt de feil. Men, jeg var ren på hendene når jeg drev med de, hyllene ble vasket og på sikt så skal de nok få stå nøyaktig sånn som Eivind vil. Det er bare en brøkdel som står i hyller nå, men jeg har funnet meg både Johan Borgen og Krig og Fred så nå kan resten få stå i fred for meg - en stund!

2 comments:

Tone said...

Var du noengang oppe i leiligheten til Eivind og såg på bokhyllene der? System? Hm.....

Esalen said...

Det var et eventyrlig system i hyllene mine, Tone.

Og til mor: Jan Kjærstad kan trygt kastes. Både bøkene hans, og alt han har sagt og alt som er skrevet om ham. Det ville ikke gjort noe særlig.