Monday, April 11, 2011

Stedsans - endelig!!

I dag etter frokost skulle jeg prøve meg på en løpetur mens Gina og Tonje leste. Noe de forøvrig gjør hele tiden. De viste meg løypa i går så jeg hadde godt håp om at jeg skulle finne fram. Ut av huset er jo lett, og så er det å memorere. Svinge ved gult hus, gå over veien her og så opp bakken. Jeg ble litt usikker da jeg ikke så blokken hvor de bodde i før, men etter å ha løpt litt lenger så jeg jamen den også. Så var det inn i skogen, og da måtte jeg virkelig konstentrere meg! For sikkerhets skyld tok jeg et lite overblikk, og fant noen fjell i det fjerne. Den retningen skulle jeg når jeg skulle finne tilbake til sentrum. Det er alltid godt å ha retningen i orden, synes jeg! Det var like godt å løpe i skogen i dag som i går, og som en liten premie så jeg et lite brunt dyr - rotte? stor mus? - som løp og gjemte seg. Det var faktisk bare noen få ganger jeg måtte løpe litt fram og tilbake fordi jeg ikke var helt sikker på hvilken vei jeg skulle ta. Jeg innrømmer glatt at jeg følte meg ganske stolt da jeg klarte å finne hele runden i skogen, og veien ned til sentrum igjen! Jeg løp så fornøyd av gårde og var så i mine egne tanker at jeg faktisk klarte å løpe et stykke forbi inngangen til blokka! Hovmod står for fall!
Etter lunsj skulle jentene på skolen og jeg skulle i butikken. Jamen klarte jeg det også! Jeg gikk en liten omvei, men det var bare fordi jentene gikk den veien på lørdag da de skulle vise meg litt rundt. Ikke kunne vel jeg huske at det var en omvei! Jeg fant butikken og fikk handlet både epler og bananer, og til overmål så klarte jeg å lage middag til de kom hjem også! Nå er det kanskje ikke noen stor greie at en gammel husmor klarer å lage middag, men det ble en utfordring fordi komfyren ikke var helt på mitt lag. Det er ikke alltid like greit med all teknologien - og en bruksanvisning på slovakisk er ikke min sterke side! Ikke fant jeg den heller.
Nå er eplekaken ferdig - uten egg og bakt i ildfast form siden kakeformen ligger igjen i den forrige leiligheten! Da er det på tide å sette på kaffen og så blir det hva klatremus sier en hyggelig dag!

No comments: