Thursday, April 14, 2011

Studentenes hverdag

Nå har jeg vært her i Martin hos Gina og Tonje noen dager, og jeg skal love at en students hverdag ikke er noe latmannsliv! Jeg må først forsikre om at vi har det svært koselig sammen, men de jentene er jamen disiplinerte! Det er ikke sånn at det er noe lesefri fordi om det er lørdag eller søndag her nei! Jeg oppsummerte en vanlig dag for de her en morgen, og de kikket på hverandre og ble vel egentlig skjønt enige om at det var vel ikke så rart at de er slitne! Det siste de gjør før sengetid er å bli enige om når de skal stå opp. Klokken syv er det vanlige, men noen dager kan de unne seg å sove til halv åtte! Så er det frokost, havregrøt, og så er det noen timers lesing! Ofte må de på universitetet, og da går de dit. Etter lunsj så er det lesing igjen, til det blir tid for middag. Nå som jeg har vært her, slipper de å rydde av bordet, så de kan få et kvarters pause før de - ja riktig - kaster seg over bøkene igjen! Jeg hører jo at de snakker, men det kommer ikke et ord ut av munnen som ikke er fag! Som bildet viser, så er de ganske konsentrert!Hvis det er noen som reagerer på at Mac'en står oppe, så har jeg sett på den og der sto det bare glukose, og diabetes og masse andre flotte ord. Ikke noe morsomme filmer på YouTube der, nei!
Etter at lesingen er slutt for dagen, gjerne rundt åtte, kryper vi alle opp i senga til Tonje og ser på et eller annet tanketomt program fra TV Norge eller noe. Da er det full avslapping, mye lått og løye og typisk fnisete jenteprat helt til klokken passerer ti. Da er det tid for tannpuss og så er det til å sove for å være klar til neste dags lesing! På toppen av det hele har de flyttet fra den gamle leiligheten og bor nå i en foreløpig leilighet. Flyttingen klarte de på èn dag rett etter eksamen, og nå har det vært full utvask av den gamle leiligheten slik at de kan levere nøkkelen og si seg ferdige med den! Her de bor nå er det nytt og fint, men siden det er en forløpig løsning så består møblene av hver sin seng, skrivebord, skap, et kjøkkenbord og fire kjøkkenstoler! Men, de er utrolig flinke til å lage det koselig men litt bilder i vinduet, duk på bordet og de har jamen kjøpt en blomst også! Jeg er stum av beundring - og nå mens jeg skriver står de på kjøkkenet og mekker herlig biff til middag! De er ferdige med en del prøver og en eksamen, og nå, i midten av april, kan de se fram til den aller første lesefrie helgen etter nyttår! Det har de fortjent!

1 comment:

Anonymous said...

Det er morsomt å lese noen andre sitt syn på hvordan hverdagen vår er. For oss er det jo nettopp det - hverdag, men når jeg leser det slik så må jeg jo smile litt også. Litt av et liv vi har valgt! Men som du sier, så koser vi oss jo også. Kanskje det er nettopp det som gjør at vi kan gå på ett slikt studie, evnen til å kose seg mitt oppi alt strev.

Takk for god hjelp mor, det er enormt koselig å ha deg her :)