Friday, January 28, 2011

Loftsrydding

Onsdag var Trude og Tone her og ryddet loftet mitt! Jeg serverte pizza, og etter at vi hadde spist forsvant de opp på det iskalde loftet. Jeg hørte latter og lyder, og Trude kom ned med den ene esken etter den andre. Da alt, tror jeg, var nede, var det på tide å sortere. De meste skulle nok kastes, men noe skulle vi ta vare på. I den prossessen kan det lett bli mye moro! Tone leste høyt fra minneboka si fra da hun gikk i andre klasse, og for sikkerhets skyld hadde hun også minnet til seg selv! På spørsmål om "Kjekkeste skolefag", eller alder og farge på hår og øyne hadde hun ganske enkelt skrevet: "Det vett eg"! Herlig! Etterhvert forsvant ganske mye søppel, så en del som de ville ta med seg hjem, og så til slutt ble det igjen en liten del som jeg skulle se over enda en gang. Da kommer spørsmålet: Hvor mye skal man egentlig samle på? Her var det gamle klassebilder og en hel konvolutt med konfirmasjonskortene mine! I dag har alt det funnet veien til søpla! Så var det de gamle bøkene mine! De som jeg leste som barn og som jeg husker så godt! Frøken Detektiv - jeg har lest bøkene utallige ganger. Bøker av Evi Bøgenes - Tove går i dekning. Du verden som jeg leste de bøkene! Om tynne Tone som bodde sammen med sin jålete mor. Det var krig og rasjonering og etterhvert også kontakt med undergrunnsbevegelsen! Å - det var så enormt kjekt å forsvinne inn i bøkene! Nå kjenner jeg at det er vanskelig å kaste de, men hvem i alle dager gidder å lese bøker hvor folk sier De til hverandre, de tar en riks, og det er rasjonering på mat!?
Nå står de i en hylle - jeg kjenner at Eivind og jeg har visst noe til felles der: - jeg orker bare ikke å kaste de!
I tillegg dukket regnskapsboka vår fram. Som nygifte i 1972 og fram til litt etter at Eivnd ble født skrev vi nøye opp hver krone vi brukte! Vi hadde ikke så mange kroner å bruke, så det var absolutt nødvendig! Vi satte opp budsjett, og jeg skrev kommentarer hvr måned! Kommentarer av typen: Ja, som vanlig gikk vi over... Eller: Akk o ve, me e' goe' på pengeforbruket! Litt lenge siden av månedsforbruket til mat og husholdning var på mellom 4 og 600 kroner! Bensin i januar 1974: Kr. 38,50! Jeg innrømmer at det sitter langt inne å kaste den boka! Det er egentlig enklere på ungene tar affære og bare kaster uten at jeg ser! Men - så var det de gode minnene da - nei, noe gammelt rot må jeg nok ha enda!

1 comment:

Siri said...

Jeg har og alle bøkene til Evi Bøgenes på loftet, vi kan lese de sammen :-) Alt skal ikke kastet, hvertfall ikke i første omgang :-) Kos deg med minnene!