Sunday, May 09, 2010

Alhambra og ferie




Så har jeg vært en uke i Casa Salen, og denne gangen sammen med Johanne. Det er ingen overdrivelse å si at vi har kost oss i søkk og kav - og det er absolutt ingen overdrivelse å si at vi har gått! Vi har gått til Torrevieja, og den turen tok vel to timer. Tilsammen gikk vi i over fem timer den dagen! Strålende sol og fint vær, og selv om vi hadde smurt oss litt, så ble i alle fall jeg solbrent i nakken! Så har vi gått til Cabo Roig, og det var bare fantastisk! Første dagen vi gikk dit ble himmelen virkelig svart, og det var fasinerende å se hvordan det ble mørkere og mørkere rundt oss! Vi kom oss inn på en restaurant og delte en flaske hvitvin mens regnet virkelig datt ned. De som har vært i Spania når det regner vet hva jeg snakker om! Hjemveien ble ganske så sørpete, og da tok vi oss et bad for sikkerhets skyld! Sjøen var selvfølgelig herlig!
Takket være flotte Johanne og mannen hennes Magne, hadde vi billetter til Alhambra i Granada. Vi hadde tenkt å ta toget, men Johanne klarte å overbevise meg om at vi kunne kjøre! Vi kjørte - med meg bak rattet! Ikke er jeg glad i å kjøre, og ikke liker jeg stor fart, men jamen klarte jeg det som bare juling! Johanne var utrolig flott, og bare var oppmuntrende og snill når jeg var stresset og måtte få ut litt frustrasjon. Vi klarte det! Fant fram, fant en parkeringsplass og var utrolig stolte av oss selv! Vi var så glade og stolte at vi måtte grine litt når bilen var vel parkert! Da var jeg ærlig talt ganske skjelven i beina også!
Vi fant lett fram, og det å bruke en dag på Alhambra var helt fantastisk! Jeg skulle nå være veldig flink å få til dette med bilder, men fikk det nesten helt til! De kom på toppen og ikke her, men pytt pytt - plutselig er det noen som lærer meg det også! Vi var i Granada på en fin tid av året, rosene sto i full blomst og det bugnet av nydelige blomster! Det var rett og slett vakkert å gå rundt på Alhambra! Vi hadde billetter til slottet klokken seks, så det ble litt sent før vi kom oss over i den gamle bydelen. Der var det også veldig fasinerende å gå! Vi skulle bare hatt bedre tid, og ikke vært så trøtte, for vi fikk ikke med oss kvelden der. Vi gikk og gikk, og tilslutt havnet vi i byen igjen, og fikk oss en pizza før vi fant senga. Finne et sted å sove er forresten veldig lett! Et kvarter etter vi hadde parkert bilen fant vi et hostal som tok 50 euro for et dobbeltrom. Greit rom, vi skulle jo bare sove! Så var det ut i halv syvtiden om morgenen - da møtte vi folk som gikk hjem fra fest! - og satte oss i bilen. Turen tilbake gikk enda bedre, for da fant Johanne en enda lurere vei! Det var herlig å sette seg på takterrassen i halv tolvtiden med kaffe og ferskt brød! Jeg har gangsperr i leggene fordi jeg har spent "gassbeinet" mens jeg har flydd lavt over motorveien i Spania!
I tillegg til at vi har gått mye, så har det også blitt mange gode pratestunder over et glass rødvin. Men vi får aldri gangsperr i kjeven, for vi er utrolig godt trent på å skravle!
Det var to glade jenter - vi blir ungjenter på 16 igjen etter en sånn uke - som satte seg på flyet hjem i går. I dag er jeg full av sol og glede, og sender mange gode tanker til flotte Johanne som delte så mange gode opplevelser med meg!

3 comments:

Siri said...

Det høres ut som du har hatt en fantastisk ferie:-) Den hagen som du hadde fotografert så fantasisk ut, der skulle jeg gjerne ha vært.

Karimor said...

Siri - det var virkelig vakkert! Hagen er på Alhambra, og nå var det fullt av nydelige farger. Jeg har ikke så mange bilder, og ser at de jeg fant ikke fikk fram fargene. En tur dit anbefales virkelig!- og nå kan jeg veien!

Tone said...

Jeg er så stolt av deg mor! Kjempe glad for at du fikk denne flotte turen! Godt å ha deg hjemme igjen:) Stor klem