Sunday, March 07, 2010

Hyttetur

Nå har jeg vært på hyttetur! Sammen med Judith, Ingrid og Kjerstin har jeg hatt en nydelig helg på Stavtjørn. Judith og jeg kom opp i firetiden fredag, og etter litt kaffe og mat bare måtte vi ut en tur. Nå hadde jeg kjøpt meg nye ski,og da jeg ikke kan skryte på meg noe særlig skiferdighet, var det flott å få trene litt i nysnøen. Vi var ute en times tid, og det gikk greit.Søndag våknet vi til nydelig vær og var begge veldig klar for å komme oss ut. Vi ventet på søsteren til Judith, Ingrid, og så la vi i vei. Vi gikk til det som heter Tomsehyttå eller noe, og så var det en rundløype der. Noen kaller det pensjonistløypa. I alle fall - vi var ute i tre - fire timer, og vi hadde det fantastisk! Med nye ski så gikk det ikke så verst. Jeg klarer godt "bortoverbakke og oppoverbakke" men skiene var altfor glatte nedover!! Jeg vil helst at det skal gå kjempe langsomt! Da vi kom tilbake til hytta, hadde Kjerstin kommet også men da var vi alle skjønt enige om at det var nok uteliv for dagen.
Jamen rakk vi en liten tur i dag også, før vi måtte vende snuten hjemover. Kjerstin, den tøffingen, liker godt store nedoverbakker så vi fant noen til henne. Vi andre gikk en liten tur innover før det var på tide med kaffe, pakking og utvasking. Nå sitter jeg hjemme, nydusjet og fornøyd. Vaskemaskinen går for fullt, og armene kjennes noe velbrukte ut! Jeg bruker stavene til å bremse med i nedoverbakke, dersom jeg ikke kan ploge. Jeg har brukt muskler som jeg ikke aner at jeg hadde, men de sitter ved skulderen et sted. Jeg har blitt fortalt at de gamle kånene i Sirdal red på stavene nedover fjellsiden når de skulle bremse farten, og jeg må si at det skulle jeg også gjerne klart. Men med ferdige skispor lar ikke det seg gjøre - da prøver man å kjøre stavene godt ned i snøen på sidene. Det ble en del knall og fall, men hva gjør vel det? Det er så fantastisk flott å være ute at hvis man må gå på ski for å få det til, så bare går man på ski!
Om kvelden er det god mat, litt vin, og spødet. Strikkepinnene og skravla går uten pause. Kan det bli bedre?

No comments: