Saturday, October 23, 2010

Sokketrollet

Som sikkert veldig mange er kjent med, så bor det et troll i vaskemaskinen i de mange hjem. Det trollet spiser sokker! Men, det spiser bare en, slik at vi alltid mangler den ene for å få paret alle sokkene etter vask. I mitt hus har det flyttet inn et troll til! Det trollet spiser strikkepinner! Bare en selvsagt, sånn at jeg skal ha litt å pusle med. Her en kveld hadde jeg behov for strømpepinner str. 4. Det skulle jo egentlig være lett, for jeg trodde virkelig at jeg en gang i verden hadde samlet alle pinnene mine "til et rike". Det hadde jeg ikke. Det var en haug, og det var også str. 4, men det manglet 1. Filler'n opp og filler'n i mente! Jeg hadde jo lyst til å fortsette med arbeidet jeg drev med. Da var det til å begynne å lete, og det er da man forstår hvor mye rot det kan samle seg! Jeg åpnet en kurv som ikke har hatt lokket av på flere år og der lå det garn! Garn i poser og garn i hauger! Halvferdig strikketøy også. Jeg har tydelig begynt på en genser en gang, og der er det strikket en bol og en arm! Det er sikkert en annen i huset også som har begynt på en rosa genser, den er tydelig blitt avsluttet før armene var påbegynt. Ingen pinner selvsagt, det skal jo ikke være så lett! Jeg valgte en enkel løsning - satte lokket på kurven og lukket skapdøren, og fant en bok å lese! Dagen etter hadde jeg bestilt hjulskift på bilen, og da den var ferdig dro jeg rett ut og kjøpte meg nye strikkepinner! Kanskje jeg klarer å passe på de?
I ettertid har jeg tenkt at denne situasjonen kjenner jeg igjen. Jeg har lett før også i garn og rot, og satt på lokket. Lurer på om jeg tror jeg skal få bruk for det en dag? Jeg tror jeg trenger noen som forteller i klartekst at dette har jeg ikke bruk for - og der er søpla!

No comments: