Monday, October 11, 2010

Knøtteleir

Lørdag og søndag var jeg på knøtteleir på Himmel og Hav sammen med Andreas og Sara. Andreas skulle kjøre en konkurranse på Riska først, så han kom senere. Sara kom til meg tidlig lørdag morgen, og da kunne vi kose oss litt før vi skulle reise. Vi spiste frokost og Sara fant fram leker som hun ville leke med. Vi puslet med 100 brikker - og med godt samarbeide klarte vi det også. Da vi skulle kjøre ville jeg bare rydde unna leker og diverse i stuen først, men der hadde det vært en liten (stor) Sara og ryddet absolutt alt på plass! Hun hadde til overmål løftet den store esken med Barbiedukker og satt de inn på rommet! Stue og kjøkken var perfekt ryddet! Den jenta er utrolig! Jeg spurte hvordan hun hadde blitt så flink, og da svarte hun at "Mamma lærte meg det når jeg var liten baby, og så bare husker jeg det hele tiden!"
Vi kjørte av gårde i nydelig vær og kom frem til mange barn og voksne. Flott rom som har utsikt til, og ligger bare noen meter fra, stranden. Etterhvert kom Andreas også og da var det tid for utelek. Vi syntes det var kjekkest på stranda så der holdt vi oss. Sara ville hoppe og klatre på steinene, og på mormors anmodning om å være litt forsiktig sier hun så riktig - Eg dette ALDRI ned!! Greit å vite for en neglebitende mormor! Det er herlig å se på to glade barn som finner skatter i fjæra, tegner i sanden, prater og koser seg. Vi delte rom, og det var ganske flott at mormor og Andreas og Sara skulle sove på samme rom! Vi ble fort enige om hvordan vi skulle ordne med lys, og før klokka var 21 sov de to søtt!
Søndag var det frokost og et møte før alle skulle ut å gå aktivitetsløype. Vi ble delt inn i lag, og så var det ut å gå etter kartet som Andreas hadde fått. Der var en av oppgavene å finne ting på G, S, B og T i naturen, og jeg lover at der var de minste utrolig flinke! De var nøye på at det måtte være riktig bokstav og ikke noe juks! Men, det var jo noen fra et annet lag som prøvde seg litt, og særlig Andreas syntes det var veldig morsomt når de kom med en stor, død krabbe og at at det var en Stilig krabbe! Så var det premie - en "gullpenge" til hver, og så var det middag før vi pakket og reiste hjem. Det var to trøtte og glade barn i bilen, og det var en trøtt og glad mormor som kjørte de hjem! Man skal være trøtt når man kommer hjem fra leir - det var flere bestemødre enn meg som fant sofaen og tok en høneblund med stor smil om munnen og stor glede i hjertet!

2 comments:

Siri said...

Heldige unger som har ei så grei mormor som vil være med på leir, og heldig mormor som får være med ungene på leir :-)

Tone said...

Ungene var strålande fornøyde når dei kom heim. Du er ei dfantastisk god mormor, me e heldige. RIKDOM som bestemor pleie å sei. ...og det der me rydding det vett du jo at hu har fra meg.... å di.... ehhh..