Tuesday, April 17, 2012

Mammografi

Etter at vi har passert en viss alder, blir vi trutt og trofast invitert til mammografi - det er vel hvert andre år, tror jeg. I dag var det min tur igjen, og siden jeg hadde fått time litt sent på dagen tenkte jeg det var best å ta toget. Finne parkeringsplass i Stavanger er èn ting, verre er det å kjøre motorveien hjem midt i den verste køen. Med toget kom jeg litt tidlig, og det er bare kjekt, for det er nok av blader å kose seg med! Forsinkelser finnes ikke på Mammografisenteret, der er det effektivt så det holder og vel så det! På tiden, eller litt før, så er det inn til første avdeling. Der er det betaling, og å svare på noen enkle spørsmål. Samt "kle av deg på overkroppen" sånn at de kan inspisere hud og utseende på puppene dine. Du føler deg enormt flott der du sitter på en stol, halvnaken og med armene over hodet! Men - dette er viktig, så det gjør man! Så er det inn til de to damene som tar bilder. Da er det å stille seg opp foran apparatet og så må man etter beste evne prøve å være filledukke! Du blir bøyd og dyttet og strukket og haka opp og hold deg der og så løfter de elegant en pupp over på glassflaten. De kan sine saker, og jobber effektivt samtidig som de klarer å være koselige. Når alt er sånn som de vil ha det, så senker de øvre del av "presså". Da blir du klemt godt sammen, for å si det sånn, og det begynner å bli en smule vondt og ubehagelig. Så presser de litt til, og når du kjenner at nå er det så vondt at det ikke er til å holde ut - så presser de bare litt til! Så stikker de bak en vegg for å ta bildet, og så - endelig - kan du puste! Så er det klar for neste bilde! To bilder på hver side skal det være, så her er det bare til å holde humøret oppe og tenke gode tanker! Det hele er over på rundt fem minutter, og så er det ut i sola igjen! Ikke er det vondt lenger, heller. På toget hjem traff jeg Mariann som hadde vært ute i samme ærende som meg, og vi var skjønt enige om at det er greit å være ferdig! Men - om rundt to år er det på an igjen, og vi er jo damer og ikke pyser, så vi stiller med freidig mot! Det er godt å bo i et land hvor man blir passet så godt på!

No comments: