Wednesday, March 02, 2011

Hyttetur

Siden jeg liker mye bedre å tenke på kjekke ting enn dumme - sånn som at den flunka nye datamaskinen min er alvorlig syk og må sendes til verksted - vil jeg skrive litt om helgen som var. Da var jeg, sammen med flere andre gode venninner, invitert på hytta til Judith! Det sier jeg bare - plassèr noen flotte damer i sin beste alder på hyttetur i snøen, og suksessen er sikret! Nå er jeg blant de som går på ski 2 dager i året, nemlig når jeg er på "Kvinneweekend" med damene, så det å ta på seg ski er jo en prøvelse! Vi kom opp fredag, og siden jeg kjenner min begrensning, passet jeg på å ta noe ut av sekken slik at jeg heller gikk to ganger opp til hytta med bagasjen. På med ski, på med sekk og så klar til å gå inn til hytta. Ved de første "stegene" tenkte jeg:"Det er sånn de har det, de som kommer hit fra Kenya og får på seg ski for første gang!" Musklene i beina skjelver, og det er uhyre vanskelig å holde balansen! Den bitte lille nedoverbakken kom jeg meg ned med hjertet i halsen og stavene godt i snøen for å bremse farten! Vi kom oss inn, fikk tent opp i ovnen og satt på kaffe! Tid for kos! Senere kom det flere til og fredagskvelden ble avsluttet med god mat, vin, skravling og strikketøy! Noen av oss hadde strikket, og noen av oss hadde spytt! Sånn er det - noen strikker og noen spøder! Lørdag var det regn, vind og sludd, så vi valgte å gå langtur i en liten løype. Det var laget løype i en fin, liten sløyfe som tok ca 30 min. å gå, så den gikk vi. Noen valgte en runde og noen to, og vi som er mest glad i å være ute gikk tre. Etter hvert ble det jo sånn at de små nedoverbakkene som jeg slet med i begynnelsen, gikk som en lek. Om kvelden var det røde kinn og glade ansikter! Hun som gikk på lånte ski i fjor, hadde kjøpt seg nye i år. Det var tilbud på ski, og hun gikk i butikken og skulle ha nøyaktig de skiene som var på tilbud! Ingen skulle lure henne til å velge noe dyrere! Skiene ble kjøpt, men det var smøre ski! Da var det å kjøpe smurning, og en pakke kostet kr. 400,-. Så var det en spesiell klut, og den var heller ikke billig! Så var det diverse andre nødvendigheter som gjorde at de billige skiene nok ble en smule dyrere enn først antatt! Vi andre går på smørefrie og har et lett liv i så måte! Søndag ble det nydelig vær, men da noen måtte reise litt tidlig ble det ikke tid til skikkelig langtur. Judith og jeg var igjen, og vi valgte å gå den korte løypa 4 ganger! For variasjonen sin del, så snudde vi og gikk siste runde andre vei. Vi fant jo ut at vi godt kunne gått litt andre veier, men pytt pytt - vi fikk frisk luft og herlig føre! Da jeg om kvelden var kommet meg vel hjem i eget hus, satt jeg meg foran TV med strikketøyet. Da så jeg at jeg hadde strikket passe skeivt, så jeg tok en rask beslutning og rekket opp alt! Så moralen er: Er du på hyttetur med damene, så pass på at du har godt lys, og se ned på det du driver med en gang i blant selv om skravla går!

No comments: